بلاگرها و نقش آنها در ترویج فرهنگ محلی ایران2020-04-22
بلاگرهای خطرناک
این نوع گردشگری به کارآفرینان این امکان را میدهد که با ارائه خدمات و محصولات نوآورانه، فرصتهای جدیدی برای گردشگران فراهم کنند. رشت شکمو«رشت شکمو»، با بیش از ۱۰۳ هزار فالوور، محتوایی سرگرمکننده و طنزآمیز درباره غذاها و رستورانها تولید میکند. مخاطبان این پیج به نقدها و معرفیهای خلاقانه او اعتماد دارند، بنابراین برای تبلیغ رستورانها و خوراکیهای خاص انتخابی عالی محسوب میشود. فریده رخشاد«فریده رخشاد»، با بیش از ۳۵۰ هزار فالوور، محتوایی آرام و مرتبط با سبک زندگی خانوادگی و صنایعدستی تولید میکند. او با ارائه محتوایی الهامبخش، برای تبلیغ خدمات خانگی، صنایعدستی و سفرهای خانوادگی گزینهای مناسب است.
غیاله برای من فقط یک عنوان نبود؛ بلکه نمادی از پیچیدگیهای زندگی و حوادث ناگهانی بود که همواره در روزگار جاری انسانها وجود دارد. این واژه که به نوعی به جزر ناگهانی دریا اشاره دارد، برای من یک تشبیه به مشکلات و تحولات غیرمنتظره زندگی است. همانطور که در دریا، جزر ناگهانی میتواند فرد را غافلگیر کرده و به خطر بیندازد، زندگی نیز به همین گونه است؛ حوادث و مشکلاتی که گاهی به سرعت و بدون هشدار، انسان را درگیر خود میکند و ممکن است حتی اگر در برابر آن مقاوم نباشیم، به حالتی شبیه به غرق شدن در دریای مشکلات دچار شویم.
- در این تحقیق و مقاله ضمن بررسی محورهای مطبوعات محلی و مخاطبان آن، محتوا و ویژگیهای نشریات محلی، وضع انتشار نشریات در کشور و بررسی چالشهای پیشرو ی مطبوعات محلی و ارائه راهکارها با هدف آسیبشناسی مشکلات و چالشهای پیشروی مطبوعات محلی صورت گرفته است.
- همچنین هر چه رسانه هدفمندتر باشد یعنی محتوا و پیامی را در برنامه خود دنبال کند، بهرهگیری از روشهای جلب رضایت و اقناع، ضرورت بیشتری خواهد داشت. {
- البته که تسلط بر گویش و لحن اثر هم از الزامات است که مجریان و گویندگان برای اینکه در ورطه غلطخوانی اسیر نشوند لاجرم باید بر این لهجه محیط باشند. |}
- در این فضا، اگر چه ابزارهای جدید برای انتشار آثار وجود دارد، اما جلب توجه نسل جدید به ادبیات محلی نیازمند تلاشهای ویژه و متفاوت است. {
- این نوع رویدادها معمولاً به صورت خودجوش و به کمک علاقهمندان و شاعران بومی برگزار میشود، اما در بسیاری از موارد از حمایتهای دولتی و نهادهای فرهنگی بیبهره است. |}{
- از هر زاویهای که به مسئله گزینش و استفاده از رسانهها بنگریم و در اهمیتی که مخاطبان برای رسانهها قائل میشوند، میتوانیم تأثیر قوی و حتی تعیینکننده عوامل اجتماعی و موقعیتی را مشاهده کنیم. |}
ما به عنوان انسانهای بومی میتوانیم در دنیای دیجیتال و مدرن نیز با توجه به ضرورت حفظ و ترویج میراث فرهنگیمان، به شعر محلی و ادبیات بومی توجه کنیم و آن را در قالبهای جدید و متناسب با زمانه به نسلهای آینده منتقل کنیم. مطبوعات محلی بهعنوان بخش پررنگی از مطبوعات استانها، جایگاه ویژهای در دنیای رسانهها دارند و در این میان مطبوعات محلی آذربایجانشرقی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنند. نبود فرهنگ روزنامه خوانی در جامعه، رویگردانی مردم از مطبوعات محلی، مشکلات مالی، نداشتن روزنامهنگاران و خبرنگاران ورزیده و آموزشدیده، کیفیت و کمیت پایین نشریات محلی و در رأس آن عدمشناخت از نیاز مخاطب، اصلیترین مشکلات مطبوعات محلی محسوب میشوند. با وجود جهانیشدنِ دنیای امروز و حجم عظیم تبادل و انتقال اطلاعات در ابعاد زمانی و مکانی، رسانههای مکتوب و بهطور مشخص مطبوعات محلی، رسالت خاصی دارند. مطبوعات محلی نقش ویژهای در پوشش دادن اخبار محلی و توسعه و انعکاس نیازها، کمبودها و خواستههای مردم واقع در حوزه جغرافیایی خاصی دارند. به طور مثال بلاگرها این روزها در حال رقابت با هم هستند و با انتشار عکس، فیلم یا برنامههای بیمحتوا به صورت زنده به اصطلاح گرفتن لایو با مردم ارتباط قوی میگیرند.
وبلاگ در این مرحله ظاهر میشود که پدیدهایاست که خودش هم مراحل مختلفی را پشت سر گذاشتهاست. مثلاً وقتی که تلگراف و تلکس وارد شبکه اطلاعرسانی ما میشود، میبینیم که واژههایی مثل رمز و رمزگذاری (Code, Decoding) و امثال اینها، وارد ادبیات روزنامهنگاری در ایران میشود.
وی انگیزههای گرایش مادران به بلاگری را «مشکلات اقتصادی»، «مشکلات خانوادگی»، «مشکلات فرهنگی اجتماعی»، «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی»، «تلاش برای کسب موفقیتهای اقتصادی»، «سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از فضای مجازی» و «تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی» دانست. از منظر فردی، در فضای مجازی بین بلاگرها رقابت شدید برای جذب مخاطب و دیده شدن بیشتر باعث شده اقدامات حاشیهای و بعضاً خطرناکی انجام بدهند. گردشگری کارآفرینی (Entr preneurial tourism) فعالیتهای اقتصادی هستند که در حوزه گردشگری انجام میشوند و بر پایه ابتکار، نوآوری و توسعه کسب و کارهای جدید شکل میگیرند.
علاوه بر این، نگارش شعر بومی با رعایت حرکات نگارشی و قوانین خاص زبان بومی، خود یک چالش است. خواندن این اشعار برای خوانندگان نیز ممکن است با دشواریهایی همراه باشد؛ چراکه خوانش اشعار بومی با رسمالخط خاص خود برای همگان میسر نیست. با توجه به ورود رسانههای دیجیتالی و رسانههای مجازی، علاقهمندان بیشتر به دنبال فایلهای صوتی اشعار محلی هستند که به راحتی قابل دسترسی و فهم باشد.
هویتهای قومی و نسبت آن با هویت ملی، یکی از مسائل اساسی در کشورهای چند قومیتی بهشمار میآید. بنابراین، امید به تداوم شعر محلی و فرهنگ بومی همچنان در دل تاریخ نهفته است و هرچند ممکن است در برخی دورهها کمرنگ شود، اما هیچگاه فراموش نخواهد شد. همچنان که شعر و فرهنگ بومی در طول تاریخ همیشه بازتابی از جوهره انسانها بوده است، این ویژگیهای اصیل و ریشهدار به همت انسانهایی که هنوز به این میراث فرهنگی ارادت دارند، زنده خواهد ماند. رسانههای جمعی نوعاً توسط مخاطبانشان درون چارچوب پیچیدهای از انتظارات و قضاوتها در نظر گرفته میشوند و این انتظارات و قضاوتها هم از ویژگی عمومی و اجتماعی رسانهها اقتباس میشوند و هم از اهمیت رسانهها در زندگی روزمره مخاطبان و لذتی که میتوانند به مخاطبان خود بدهند.
آیدا یوسفیبلاگر سبک زندگی و سفر است و با بیش از ۵۴ هزار فالوور، محتوایی درباره معرفی کافهها و اقامتگاههای محلی تولید میکند. با داشتن تعامل مناسب با دنبال کنندگان، این پیج برای تبلیغ خدمات گردشگری و خوراکیها، گزینهای مناسب است. مهیا رحیمی«مهیا رحیمی»، بلاگر طبیعتگردی و سبک زندگی، زندگی ساده و طبیعی خود را با بیش از ۱ میلیون فالوور به اشتراک میگذارد. او با محتوای خاص و الهامبخش خود، مخاطبان زیادی را به تجربه زندگی نزدیک به طبیعت ترغیب میکند. این پیج برای تبلیغات برندهای ارگانیک، تجهیزات کمپینگ و اقامتگاههای بومگردی بسیار مناسب عمل میکند.
هر شاعر به طور فردی در منطقه خود فعالیت میکند و ارتباطات لازم برای تشکیل یک انجمن بزرگ و مؤثر کمتر برقرار میشود. این باور که مخاطبان هدفی ثابت و بیتحرک در برابر فریبکاری و اثرگذاری رسانهها هستند امروز بیاعتبار است. از هر زاویهای که به مسئله گزینش و استفاده از رسانهها بنگریم و در اهمیتی که مخاطبان برای رسانهها قائل میشوند، میتوانیم تأثیر قوی و حتی تعیینکننده عوامل اجتماعی و موقعیتی را مشاهده کنیم. امیدوارم که این مقوله مورد توجه آکادمیسینهای ما در حوزههای مختلف فلسفی، اجتماعی و ارتباطی، زباشناسی و سیاسی، قرار بگیرد چون بحث وبلاگها در ایران را جدی باید گرفت. فرصت باید تلقی کرد بیش از آنکه تهدیدانگارانه خواستهباشیم با آن برخورد کنیم و بدانیم که امکان اعمال محدودیت در آن نه تنها اندک است بلکه به تدریج ناممکن خواهد بود.
موضوع اخلاق حرفهای مجری از همین تعاملهای ارتباطی سرچشمه گرفته و بایدها و بایستگیهای اخلاقی این حرفه، به چگونگی مدیریت رفتار ارتباطی او با صاحبان حق این حرفه بر میگردد. ببینید گوینده و مجری هوشمند همیشه مراقب است که در دام لودگی و مهملگوییها نیفتد تا بتواند اعتماد مخاطب را به خود جلب و برای رسانه نیز اعتبار کسب کند که این خود راز موفقیت رسانههای معتبر جهان است. برای تقویت گفتار و تامین پشتوانه سخن، لازم است گوینده و مجری با برنامهریزی منظم، ساعتی از شبانه روز را به مطالعه کاربردی اختصاص دهد و مطالب گزیده را ثبت کند تا مجبور به تقلید از دیگران نشود و سخن خویش را عاریتی نکند! دومین عامل در شکل نگرفتن انجمنهای مشابه، پراکندگی شاعران در نقاط مختلف استان و کشور است. این پراکندگی جغرافیایی و فاصلههای زیاد میان شاعران، مانع از شکلگیری یک انجمن واحد و منسجم میشود.
این پراکندگی جغرافیایی، محدودیتهای زیادی برای معرفی و ترویج آثار این شاعران به وجود میآورد. بسیاری از محلیسرایان تنها در منطقهای خاص شناخته شدهاند و از آنجا که ظرفیتهای ارتباطی و تبلیغاتی در سطح گستردهتری فراهم نشده است، آثارشان در سایر نقاط کشور کمتر دیده میشود. همچنین، در بسیاری از مناطق، به دلیل کمبود امکانات، شاعران بومی نمیتوانند به راحتی با هم تبادل نظر و همکاری کنند. به این ترتیب، شاعران به طور فردی و محدود در حوزههای خاص خود فعالیت میکنند و این خود باعث میشود که از معرفی و شناختهشدن در سطح وسیعتر دور بمانند.
سال ۶۹ هم اشتباه کردید اما عبرت نگرفتید ماجرا چه بود؟
وبلاگی شدن فرهنگ میتواند عنوان مستقلی برای تحقیقات آکادمیک باشد که چگونه وبلاگ فراتر از حوزه پیدایش و منشأ پیدایی خود، بر حوزه علم، حوزه فنآوری و بر حوزه مباحث جدی و غیر روزمره در جامعه هم اثر میگذارد. کما اینکه امروز فراتر از گروه اولی که گفتم در واکنش به تعطیلی و محدود شدن مطبوعات رشد سریعی داشتند، وبلاگهای فلسفی و علمی و نظایر اینها هستیم. چون ما معتقد به این هستیم که بیش از تولید فرهنگ و متأسفانه بیش از آنکه به فرهنگسازی مواجه باشیم نیاز داریم که به بازتولید فرهنگ و انتقال فرهنگ بیندیشیم، در نتیجه فرهنگی که وبلاگ با این ساختار امروزی بر میانگیزد بیشتر فرهنگیاست مبتنی بر دیالوگ، پرسشگری و نقد و بیشتر حامل یک نوع فرهنگ افقیاست در برابر فرهنگ عمودی. مرحله سوم، با همهگیر فراگیر و مردمی شدن اینترنت هست که لایههای فکری و اجتماعی در اینترنت حضور پیدا کردند و بسیاری از پیامهای اجتماعی از طریق اینترنت انتقال یافت. با این ویژگیها میتوانیم نقش وبلاگها را بهعنوان رسانه در قیاس با بقیه رسانهها در ایران بهگونهای مقولهبندی کنیم و در چارچوب فرضیههای رایج رسانهای به تحلیل آن بپردازیم.
این مفهوم را در قالب شعر بیان کردهام و امیدوار بودم که خوانندگان بتوانند با آن همذاتپنداری کنند. با ورود شاعران جوان و ادامه این فعالیتهای ادبی، امیدواریم که حرکتهای فرهنگی نظیر این شبهای شعر، مستمر و پایدار شوند و شعری محلی و بومی که جزئی از هویت فرهنگی استان است، به نسلهای آینده منتقل شود. این پیوند بین پیشکسوتان و نسلهای جدید میتواند جرقهای برای نوآوری در ادبیات بومی باشد و آن را از افول نجات دهد.
{- {
- صنایعدستی محلی، مانند سفال، گلیم و خوراکیهای خاص شمالی (مثل برنج، زیتون و کلوچه)، از جذابیت بالایی برخوردارند. |}
- دوم اینکه در وبلاگ بر خلاف رسانههای دیگر مخاطب از حالت انفعالی خارج میشود و با مخاطب فعال روبهرو هستیم.
- تبلیغ با بلاگرهای معروف رشت و گیلان مانند این بلاگر برای تبلیغ رستورانها، کافهها و محصولات غذایی بسیار موثر است. {
- مطبوعات محلی نمیدانند برای که و چه کسانی مینویسند و چه تیپ، طبقه و جنس، خواننده و مخاطب حاصل کار آن هستند، آنها نمیدانند مخاطبشان چه نیازها و علایقی دارد و از کدام مطالب، عکسها و... |}
- در کنار اینها، تغییرات فرهنگی و اجتماعی نیز نقش چشمگیری در گمنامی محلیسرایان ایفا میکند. {
- این جریان همیشگی از مسافران، گیلان و مازندران را به بازاری پویا برای تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی بهصورت هدفمند تبدیل کرده است. |}
در این مرحله همه پیامهایی که در وبلاگها تولید میشود، هم در پاسخ به یک حرف دیگر است همان که تحت عنوان تراکبک از آن یاد میشود و هم در انتظار پاسخ است چیزی که تحت عنوان کامنت از آن یاد میشود. مثلاً در مشروطه تلگراف و در انقلاب اسلامی کاست و در حاشیه آن، رسانههای کوچک دیگر مثل اعلامیهها و نظایر آن توانستند رسانه بزرگی مثل رادیو-تلویزیون ملی ایران را در آن زمان، ناکارآمد کنند. حرف کسانی که این فرضیه را مبنای تحولات بزرگ در ایران مثل انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی قرار دادهاند این است که بهرغم گستردگی تحولات در ایران، حامل این تغییرات رسانههای کوچک بودهاند. من از آن دغدغهها میگذرم و در عالم واقع وبلاگ را بهعنوان رسانه جدید تعریف میکنم که پیچیده و در هم تنیدهاست و باعث به تحرک واداشتن کنشهای دیگر اجتماعی هم میشود و طبیعتاً از یادداشتهای منظم یا نامنظم گروهی از نویسندگان تشکیل میشود.
{- {
- تقریباً هیچیک از مطبوعات محلی موضوعی بهنام مخاطبشناسی در دستور کار خود ندارند و حتی به جرأت میتوان گفت که به آن فکر هم نمیکنند. |}
- دلخوشیهای آزاده«آزاده»، بلاگر خانواده محور با بیش از ۳۴۰ هزار فالوور، لحظات شاد خانوادگی و سبک زندگی روزمره خود را با مخاطبانش به اشتراک میگذارد. {
- گردشگری کارآفرینی (Entr preneurial tourism) فعالیتهای اقتصادی هستند که در حوزه گردشگری انجام میشوند و بر پایه ابتکار، نوآوری و توسعه کسب و کارهای جدید شکل میگیرند. |}
- استفاده از اشعار محلی از سوی خوانندگان جوان استان در ترانهها و اجراهای موسیقیایی، بازتابی از موفقیت این شبها و حضور موثر شعر محلی در فرهنگ عامه است.
- تاریخ گواهی میدهد که فرهنگها و ادبیات اصیل، حتی در برهههایی که ممکن است ضعیف شوند یا به حاشیه رانده شوند، هرگز فراموش نمیشوند. {
- چون ما معتقد به این هستیم که بیش از تولید فرهنگ و متأسفانه بیش از آنکه به فرهنگسازی مواجه باشیم نیاز داریم که به بازتولید فرهنگ و انتقال فرهنگ بیندیشیم، در نتیجه فرهنگی که وبلاگ با این ساختار امروزی بر میانگیزد بیشتر فرهنگیاست مبتنی بر دیالوگ، پرسشگری و نقد و بیشتر حامل یک نوع فرهنگ افقیاست در برابر فرهنگ عمودی. |}
دومین عامل، برگزاری شب شعرها و همایشهای بومی و محلی است که میتواند به عنوان یک بستر مؤثر برای معرفی و ترویج شعر محلی عمل کند. این نوع رویدادها معمولاً به صورت خودجوش و به کمک علاقهمندان و شاعران بومی برگزار میشود، اما در بسیاری از موارد از حمایتهای دولتی و نهادهای فرهنگی بیبهره است. بودجهها و منابع مالی محدود، نداشتن تبلیغات مناسب، و کمبود فضاهای فرهنگی مناسب، همگی مانع از برگزاری شب شعرهای مؤثر و باکیفیت میشود. در چنین شرایطی، حتی اگر همایشهایی برگزار شوند، اغلب در مقیاس کوچک و محلی باقی میمانند و فرصتهای کافی برای دیده شدن در سطح استانی یا ملی پیدا نمیکنند. به عقیده من، کسانی که اکنون دستی در ادبیات بومی دارند، به ویژه در چنین محافلی که مخاطبان آنها بیشتر جوانان و نسلهای نو هستند، باید نسبت به اشعار بزرگان این عرصه مانند ایرج شمسیزاده، فرج کمالی، مرادی و دیگر پیشکسوتان نقدهای علمی و پژوهشی انجام دهند. بررسی و تحلیل دقیق اشعار این شاعران از منظر زبانشناسی، ساختار شعری، محتوای فرهنگی و اجتماعی میتواند به جوانان امروز کمک کند تا نه تنها به صورت سطحی با اشعار آنها آشنا شوند؛ بلکه در عمق این آثار غوطهور شوند و فلسفه و حکمت نهفته در این اشعار را دریابند.
افزایش میزان مشارکت مردم و جوامع محلی در توسعه گردشگری به مؤلفههای مختلفی بستگی دارد که میتوان به برخی از آنها اشاره کرد. ایجاد کسب و کارهای جدید و رونق اقتصادی جوامع محلی، توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی از طریق تبادل فرهنگی و توسعه زیرساختها و بسترهای کسب و کار گردشگری از جمله مولفه هایی هستند کهدرصد میزان مشارکت مردم را افزایش خواهند داد. مونی فودیفودبلاگر گیلانی با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور است و محتوایی حرفهای در معرفی کافهها، رستورانها و خوراکیهای محلی تولید میکند. تبلیغ با بلاگرهای معروف رشت و گیلان مانند این بلاگر برای تبلیغ رستورانها، کافهها و محصولات غذایی بسیار موثر است.
بله، همانطور که اشاره شد، خودم نیز به عنوان یک شاعر محلیسرا، سالها طول کشید تا اثری را راهی بازار شعر کنم. این تاخیر و تردید در انتشار آثار به دلایل مختلفی باز میگردد که میتوان یکی از آنها به بیمخاطبی یا غربت شعر محلی در جامعه کنونی اشاره کرد. یکی از مهمترین عواملی که باعث شد تا من مدتها در مورد انتشار آثارم مردد باشم، این بود که احساس میکردم اشعارم هنوز به پختگی و تکامل لازم نرسیدهاند و نمیتوانند پیام درست و قدرتمندی را به مخاطب منتقل کنند. در نهایت، این شرایط نشان میدهد که با وجود همه مشکلات و سختیها، هنوز هم شاعران و هنرمندان با انگیزههای خالص و عاشقانه به حفظ و گسترش ادبیات بومی پرداخته و بر دشواریها غلبه میکنند. این نیاز به توجه بیشتر و حمایتهای جدی از سوی مسئولان فرهنگی استان دارد تا این تلاشهای فردی و خودجوش به یک حرکت سازمانیافته و مستمر تبدیل شود و بتواند در سطح گستردهتری ترویج یابد. در این راستا، آقای محمدجعفر نجدی، فرهیخته و شاعر برجسته، از جمله افرادی است که در هر کجا از ادبیات بومی خبری باشد، حاضر و پای کار هستند.
چگونگی رابطه و مناسبات میان این دو نوع هویت اجتماعی میتواند روی همبستگی و انسجام ملی در این کشورها تاثیر بگذارد. حفظ و ترویج عناصر فرهنگی اقوام مختلف کشور از مهمترین اهداف راهاندازی شبکههای استانی صدا و سیما بوده است. البته که تسلط بر گویش و لحن اثر هم از الزامات است که مجریان و گویندگان برای اینکه در ورطه غلطخوانی اسیر نشوند لاجرم باید بر این لهجه محیط باشند.
تشویق جوانان به سرودن شعر بومی و محلی از طریق برگزاری مسابقات شعر و کارگاههای آموزشی با حضور شاعران پیشکسوت نیز میتواند تأثیر زیادی در گسترش این نوع شعر در میان نسل جدید داشته باشد. همچنین، برگزاری همایشها و شب شعرهای فصلی مانند شبهای بهارانه، پاییزی و یلدایی در نقاط مختلف استان میتواند موجب ترویج این نوع شعر در میان جوانان و حفظ آن برای نسلهای آینده شود. این اقدامات به طور کلی میتوانند از کمرنگ شدن شعر محلی و بومی جلوگیری و به تقویت هویت فرهنگی و ادبی کمک کنند. سازمان صداوسیما، متولی اصلی رسانههای صوتی و تصویری، با راهاندازی شبکههای استانی تلاش کرده است حضور مؤثری در عرصه رسانههای محلی در ایران داشته باشد تا بتواند با پرداختن به فرهنگ بومی و محلی هر استان رضایت مخاطبان را جلب کند. شاید انسانهای اصیل گاهی دچار غفلت شوند و در میان شتاب روزگار فراموش کنند که ریشههایشان کجاست؟ اما در نهایت فرهنگ و زبانهای اصیل به دلیل قدرت درونیشان و ارتباط تنگاتنگشان با هویت فردی و اجتماعی مردم، هیچگاه ناپدید نمیشوند.
با ثبتنام رایگان در پنل جریان میتوانید بهراحتی اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی و مخاطبان هدف را تحلیل کنید. تعرفه هر بلاگر در پنل لیست شده و با کمک ابزارهای تحلیلی که در اختیار شماست، میتوانید بازدهی کمپینها را بهصورت دقیق ارزیابی کنید. تفریحات آبی مثل قایقسواری، جت اسکی و خدماتی مانند اجاره تجهیزات غواصی و تورهای دریایی میتوانند از طریق پیجها و بلاگرهای مرتبط با گردشگری و طبیعت معرفی شوند. صنایعدستی محلی، مانند سفال، گلیم و خوراکیهای خاص شمالی (مثل برنج، زیتون و کلوچه)، از جذابیت بالایی برخوردارند. بلاگرهای مازندرانی و گیلانی که به نمایش تجربههای منحصربهفرد میپردازند، میتوانند این محصولات را به مخاطبان هدف معرفی کنند.
بلاگرهای شمالی با تولید محتوای متنوع در حوزههای سبک زندگی، طبیعتگردی، آشپزی و گردشگری، بستری مناسب برای تبلیغات هدفمند کسبوکارها فراهم کردهاند. از پیجهایی با تمرکز بر خانواده و فرزندپروری گرفته تا معرفی اقامتگاههای بومگردی و رستورانهای محلی، هرکدام میتوانند ارتباط مستقیمی با مخاطبان خاص خود ایجاد کنند. سالهاست زندگی خانوادههای ایرانی دستخوش آموزش بلاگرها شده است؛ آموزشهایی که در ورای رونق اقتصادی برای بلاگرها تغییراتی را در سبک زندگی خانوار شهری و روستایی ایران ایجاد کرده است. در کنار اینها، تغییرات فرهنگی و اجتماعی نیز نقش چشمگیری در گمنامی محلیسرایان ایفا میکند. با رشد فضای دیجیتال، بسیاری از جوانان به دنبال محتواهایی هستند که به نظرشان جذاب و مطابق با ذائقههای روز باشد، نه لزوماً آثاری که با فرهنگ بومی و تاریخ سرزمینشان ارتباط دارند. در این فضا، اگر چه ابزارهای جدید برای انتشار آثار وجود دارد، اما جلب توجه نسل جدید به ادبیات محلی نیازمند تلاشهای ویژه و متفاوت است.
اما همانطور که اشاره شد، افرادی که علاقه واقعی به این نوع ادبیات و فرهنگ دارند، هم شاعرانی که انگیزه دارند و هم خوانندگان واقعی، همچنان آثار را چاپ میکنند، خریداری میکنند و میخوانند. این دایره علاقهمندان واقعی میتواند چرخهای برای ترویج و ادامه حیات شعر محلی ایجاد کند. در نهایت، حمایتهای نهادهای فرهنگی، رسانهها و خود اهالی فرهنگ و هنر میتواند به این شعرها رونق بیشتری ببخشد و نسلهای آینده را با این میراث ادبی آشنا کند. چنین شبهایی، فرصتی مناسب برای شاعران جوان فراهم میآورد تا آثار خود را معرفی کنند و با جمعی از علاقهمندان به شعر بومی به تبادل نظر بپردازند. استفاده از اشعار محلی از سوی خوانندگان جوان استان در ترانهها و اجراهای موسیقیایی، بازتابی از موفقیت این شبها و حضور موثر شعر محلی در فرهنگ عامه است.
{- طبیعتگردی و جاذبههای توریستی این منطقه، باعث میشود تبلیغ اقامتگاههای محلی برای مخاطبان، بهویژه در تعطیلات بسیار جذاب باشد. {
- در نتیجه، این نسل نه تنها از زبان مادری خود دور میشوند؛ بلکه به این زبان به عنوان یک عنصر غیرضروری و فرسوده نگاه میکنند. |}{
- یکی از مهمترین عواملی که باعث شد تا من مدتها در مورد انتشار آثارم مردد باشم، این بود که احساس میکردم اشعارم هنوز به پختگی و تکامل لازم نرسیدهاند و نمیتوانند پیام درست و قدرتمندی را به مخاطب منتقل کنند. |}
- برداشت فوق از مخاطبان بهتدریج جای خود را به نگرشی از دریافتکنندگان رسانهها داد که کم و بیش فعال، مقاوم در برابر اثرات رسانهها و در پی علایق و خواستهای خویش- با توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی خود- بودند. {
- پس از ایجاد و توسعه شهرهای خلاق جهان که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای توسعه پایدار شهری استفاده میکنند و مبتنی بر هفت شاخص صنایع دستی و هنرهای بومی، فیلم، موسیقی، ادبیات، خوراک، طراحی و هنرهای رسانهای هستند. |}
- با وجود اینکه رسانهها امروزه بهراحتی میتوانند آثار هنری و فرهنگی را در سطح گستردهتری منتشر کنند، متاسفانه به ادبیات بومی و محلی توجه کافی نمیکنند.
صاحبان حق حرفه مجریگری درواقع فرد,، گروه یا هر عنصری است که از او اثر میپذیرد و مجری بایستی در قبال نحوه رفتار خود با او پاسخگو و ملزم به رعایت حقوقش شود. مخاطب تا زمانی که درک کند مجری و گوینده برای او نقش بازی نمیکند، در کلیشه قرار نگرفته و با او صادق است، ارتباطش را حفظ میکند. اجرا در شبکههای استانی حساسیت خاصتری دارد؛ چرا که در شهر و استان کمجمعیتتر نسبت به مرکز، مردم که همان مخاطبان باشند، تو را میشناسند و هر گونه تغییر رفتاری در مقابل دوربین یا پشت میکروفن باعث پس زدن شما میشود. سرزمین عزیز ما ایران، با داشتن گستره فرهنگی و زبانی متنوع نیازمند رسانههای محلی قوی و توانمندی است تا بتواند ضمن حفظ هویت ملی و ابعاد مختلف آن نظیر هویت سیاسی، هویت فرهنگی و هویت زبانی در عرصه جنگ نرم به رقابت با تهاجم فرهنگهای وارداتی بپردازد. نظیر ترویج بیاخلاقیهایی که در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس دیده شد و اعتراض بسیاری از کشورها را به همراه داشت.
در ایران خودمان، در دورههای پس از جنگها و تحولات اجتماعی، همیشه به نوعی به گنجینههای ادبی و فرهنگی بومی بازگشتهایم. در نهایت، ممکن است نگرشهای نوین به فرهنگ عامه و شعر محلی بهعنوان یک میراث کهنه یا سنتی در نظر گرفته شود که نیاز به بازتعریف و احیا در قالبهای جدید دارد. در صورتی که این آثار با استفاده از رسانههای جدید به شکل خلاقانهتری عرضه شوند، ممکن است شاهد تغییری در این بیتوجهی باشیم.
- مخاطبان توسط خود مردم و براساس علایق، تواناییها، سلایق، نیازها، ترجیحات و هویتها و تجارب اجتماعی و فرهنگیشان تعریف میشوند. {
- جامعهشناسان ارتباطات معتقدند نشریات محلی بهدلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسائل بومی، عمدهترین نقش را در شکلگیری رفتارهای اجتماعی در پایهایترین سطح خود دارا هستند و در نحوه قضاوت و عکسالعمل مردم در سطوح ملی و بینالمللی نیز از این رهگذر به شکل غیرمستقیم نقشآفرینی میکنند. |}
- این فرآیند به طور غیرمستقیم بر گمنامی محلیسرایان تاثیر میگذارد، زیرا محلیسرایان بدون حمایت خانوادهها و محیطهای اجتماعی در انتقال زبان و ادبیات بومی با مشکلات زیادی مواجه میشوند. {
- اینگونه فعالیتها نشاندهنده یک ارادت بیپایان به حفظ هویت فرهنگی و گسترش ادبیات بومی است که هرگز از سوی مسئولان فرهنگی بهطور کامل پشتیبانی نمیشود. |}
- چنین شبهایی، فرصتی مناسب برای شاعران جوان فراهم میآورد تا آثار خود را معرفی کنند و با جمعی از علاقهمندان به شعر بومی به تبادل نظر بپردازند. {
- شاید انسانهای اصیل گاهی دچار غفلت شوند و در میان شتاب روزگار فراموش کنند که ریشههایشان کجاست؟ اما در نهایت فرهنگ و زبانهای اصیل به دلیل قدرت درونیشان و ارتباط تنگاتنگشان با هویت فردی و اجتماعی مردم، هیچگاه ناپدید نمیشوند. |}
خود اینکه جایی را برای کامنت میگذارند امکان گفتوگویی شدن را بیشتر از رسانههای مکتوب فراهم کردهاند. البته این خود مقوله مهمیاست و حتی میشود تحلیل محتوای جامعهشناسانه هم داشت، که به دلیل انباشت بیش از حد محتوا در ذهن کاربران و مخاطبان، بیشتر کامنتها زبان پرخاشگرانه و غیراخلاقی دارند که بهتدریج میبینیم از پرخاشگری و غیراخلاقی بودنش کاسته میشود. جزء سوم یادداشت است که به هر حال در یادداشتهای وبلاگهای ایرانی، اولاً برای هر پست یک عنوان را میبینیم، ثانیاً متن را خیلی شبیه به مطبوعات میبینیم، و بخصوص استفاده از رسمالخط و زبانی متفاوت با زبان رسمی و ثالثاً ثبت ساعت ارسال یادداشت، این رسانه اجتماعی را معنادار کرده یعنی آن را زماندار کرده.
1- وبلاگنویسی میل به گفتوگو دارد و این ویژگی نهفته فرهنگ ایرانی را که گفتوگویی بودن است و در ادب فارسی، مستتر و در فرهنگ مذهبی و عارفانه ما هم هست، میتواند به گونهای بازتولید کند. میل به گفتوگو، بخصوص که رسانههای الکترونیک و رسانههای مکتوب، حاوی و حامل فرهنگ منولوگ هستند، اما وبلاگ بیشتر به سمت گفتگویی شدن تمایل پیدا میکند. ارزش و جایگاه شیرینی باقلوای سنتی گوگان در سطح استان بهویژه این شهرستان تا آنجایی است که در سال 1394 با شماره 1188 در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ثبت ملی قرار گرفت و در سال 1400 از نماد شهری باقلوای سنتی گوگان و لوح ثبتی آن به عنوان یکی از میراث های ناملموس استان در این شهرستان رونمایی شد.
بنابراین، گمنامی محلیسرایان امروز به دلیل نبود حمایتهای رسانهای، کمبود امکانات و فضاهای فرهنگی، تغییرات فرهنگی جامعه، مشکلات اقتصادی، محدودیتهای جغرافیایی و نقش خانوادهها در فاصلهگذاری نسلها از گویشهای محلی است. بیشک برای تغییر این وضعیت، نیاز به حمایتهای مستمر از سوی رسانهها، نهادهای دولتی، خانوادهها و جامعه است تا این هنرمندان بومی بتوانند به جایگاه شایسته خود دست یابند و صدای فرهنگ غنی خود را به گوش نسلهای جدید و جامعه وسیعتری برسانند. مفهوم مخاطب در روزهای نخست گسترش پژوهشهای ارتباطات جمعی، به جمع دریافتکنندگان همزمان در نقطه پایان فرایند خطی انتقال اطلاعات اطلاق میشد. این مخاطبان معمولاً هدف تبلیغات و اثرگذاری رسانهها یا عامه مردمی بودند که اخبار و برنامههای سرگرمکننده رسانهها را میخریدند. برداشت فوق از مخاطبان بهتدریج جای خود را به نگرشی از دریافتکنندگان رسانهها داد که کم و بیش فعال، مقاوم در برابر اثرات رسانهها و در پی علایق و خواستهای خویش- با توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی خود- بودند.
همچنین هر چه رسانه هدفمندتر باشد یعنی محتوا و پیامی را در برنامه خود دنبال کند، بهرهگیری از روشهای جلب رضایت و اقناع، ضرورت بیشتری خواهد داشت. در دنیای رسانه نیز اصولاً تمام تولیدات و چاپها برای جلب رضایت مشتری و اقناع و ارضای نیازهای مخاطب صورت میگیرد اما در حیطه مطبوعات حرفهای و بهویژه محلی هیچگونه تحقیقی در حوزه نیازسنجی و مخاطبشناسی انجام نشده است. تقریباً هیچیک از مطبوعات محلی موضوعی بهنام مخاطبشناسی در دستور کار خود ندارند و حتی به جرأت میتوان گفت که به آن فکر هم نمیکنند. مطبوعات محلی نمیدانند برای که و چه کسانی مینویسند و چه تیپ، طبقه و جنس، خواننده و مخاطب حاصل کار آن هستند، آنها نمیدانند مخاطبشان چه نیازها و علایقی دارد و از کدام مطالب، عکسها و...
اشعار شاعران بزرگی چون شمسیزاده که سالها پیش بهعنوان ترانههای پرطرفدار اجرا شدند، همچنان در دل مخاطبان جای دارند و نشانهای از زنده بودن این نوع شعر در دوران معاصر به حساب میآیند. این تکنولوژی که به نوعی بر فرهنگ انسان و جوامع مختلف تاثیر مستقیم دارد، به افراد این امکان را میدهد تا در هر زمان و مکانی بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و یا به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و به تفریح و سرگرمی بپردازند. امروز استفاده از تلفنهای همراه به قدری گسترش یافته است که شرکتهای مختلف ناچارند روزبهروز به تکنولوژیهای این دستگاه بیفزایند تا کاربران رضایت کافی را داشته باشند. در موبایلهای هوشمند، افراد میتوانند به راحتی به اینترنت متصل شوند، شبکههای گسترده اجتماعی را ببینند و به هرگونه اخبار، اطلاعات علمی، موسیقی، فیلم و منابع دیگر دسترسی پیدا کنند. مشارکت مردم در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای محلی و منطقهای و تغییر نگاه مصرفگرایانه به نگاه تولیدکننده میتواند بسترهای توسعه گردشگری را مهیا کند.
از سوی انتشارات شنل؛
- {
- هر شاعر به طور فردی در منطقه خود فعالیت میکند و ارتباطات لازم برای تشکیل یک انجمن بزرگ و مؤثر کمتر برقرار میشود. |}
- او با تمام وجود در این راه میکوشد و به عشق این فرهنگ سترگ، وقت و انرژی خود را صرف ترویج شعر محلی میکند. {
- این دایره علاقهمندان واقعی میتواند چرخهای برای ترویج و ادامه حیات شعر محلی ایجاد کند. |}
- غیاله برای من فقط یک عنوان نبود؛ بلکه نمادی از پیچیدگیهای زندگی و حوادث ناگهانی بود که همواره در روزگار جاری انسانها وجود دارد. {
- ما به عنوان انسانهای بومی میتوانیم در دنیای دیجیتال و مدرن نیز با توجه به ضرورت حفظ و ترویج میراث فرهنگیمان، به شعر محلی و ادبیات بومی توجه کنیم و آن را در قالبهای جدید و متناسب با زمانه به نسلهای آینده منتقل کنیم. |}
- همکاری با بلاگرهای بومی و پیجهای تاثیرگذار این منطقه، فرصتی عالی برای کسبوکارها فراهم میکند تا محصولات یا خدمات خود را به طیف گستردهای از مخاطبان بومی و گردشگران معرفی کنند.
این طرح میتواند الگویی برای سایر استانها باشد تا از قدرت بلاگرها و اینفلوئنسرها در جهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کنند. در نهایت، با وجود این چالشها و مشکلات، همچنان افرادی هستند که به ادبیات بومی و محلی ارادت دارند و حتی در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی، از گونه شعری حمایت میکنند نظیر آقای محمدجعفر نجدی، فرهیخته و شاعر برجسته هماستانی. این نظر بهانهای شد تا با این شاعر و فرهنگی بازنشسته که دستی در سرودن شعر محلی با گویش لری و جنوبی دارد و نخستین دفتر شعر محلی خود را با عنوان «غیاله» راهی بازار شعر کرده است، درباره کمفروغ شدن شعر بومی در عصر حاضر، دلایل گمنامی شاعران این سبک شعری در ادبیات معاصر و… به گفتوگو بنشینیم.
افرادی که خیلی حوصله مواجهه با ایدههای پیچیده یا تفکرات انتقادی را ندارند؛ جذب این لودگیها میشوند. به همین دلیل اکثر افراد جامعه مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم تحت تاثیر این رفتارها و نظرات قرار میگیرند و آنها را دنبال میکنند. گردشگری خلاق هم یک رویکرد نوین در صنعت گردشگری است که تمرکز آن بر تعامل بیشتر گردشگران با فرهنگها و جوامع محلی است.
ویلاها، اقامتگاههای بومگردی، هتلها و مراکز اقامتی میتوانند با تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی، مسافران بیشتری را جذب کنند. طبیعتگردی و جاذبههای توریستی این منطقه، باعث میشود تبلیغ اقامتگاههای محلی برای مخاطبان، بهویژه در تعطیلات بسیار جذاب باشد. با توجه به تحولات زمانه و حرکت انسانها به سوی جهانی شدن و مدرن شدن، میتوان گفت که ادبیات بومی و محلی همچنان در دل تاریخ و هویت انسانها ریشهدار است. تاریخ گواهی میدهد که فرهنگها و ادبیات اصیل، حتی در برهههایی که ممکن است ضعیف شوند یا به حاشیه رانده شوند، هرگز فراموش نمیشوند. در دورانهای مختلف تاریخ، حتی زمانی که جوامع به سمت تمدنهای نوین حرکت کردهاند، ارزشهای فرهنگی و ادبیات بومی همچنان در دل مردم و در زندگی روزمرهشان باقی مانده است.
دلیل بیتوجهی رسانهها به ادبیات عامه، بهویژه شعر محلی در جامعه ما، به چند عامل مرتبط است. یکی از این عوامل میتواند تعلقات فرهنگی و اجتماعی باشد که بیشتر به سمت ادبیات کلاسیک یا مدرن متمایل شدهاند. در حالی که شعر محلی بهعنوان بخشی از فرهنگ بومی و محلی، غالباً در عرصههای عمومی نادیده گرفته میشود. در استانها و مناطق مختلف، شاعران بومی در گوشه و کنار پراکندهاند و هیچگونه شبکه منسجم و یکپارچهای برای همافزایی و ارتباط میان آنها وجود ندارد.
شمال کشور بهعنوان مقصد محبوب طبیعتگردان و ماجراجویان، بازاری فوقالعاده برای فروش لوازم ورزشی و کمپینگ مانند چادر، تجهیزات کوهنوردی و کولهپشتی است. تبلیغات توسط بلاگرهای مازندرانی و گیلانی فعال در سفر و طبیعتگردی تاثیر زیادی بر فروش این محصولات دارد. شمال ایران با جذابیتهای طبیعی و گردشگری بینظیر خود، همواره یکی از محبوبترین مقاصد برای مسافران بهویژه از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و شیراز بوده است. این جریان همیشگی از مسافران، گیلان و مازندران را به بازاری پویا برای تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی بهصورت هدفمند تبدیل کرده است.
{اصول طراحی غرفه نمایشگاهی 8 دلیل اهمیت و جذب مشتری
|}علاوه بر این، در دورههای اخیر، رسانهها بیشتر به موضوعات جهانی و مسائل روز میپردازند، از اینرو، فضا برای پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری محلی کمتر فراهم میشود. از سوی دیگر، شاید اینگونه آثار به دلیل استفاده از زبانهای محلی، کمتر قابلیت گسترش و پخش گسترده در بین مخاطبان را داشته باشند و همین امر باعث کاهش توجه رسانهها به این نوع ادبیات میشود. در نهایت، با ورود این نوع نقد و تحلیلها به عرصه شعر بومی، نه تنها اشعار بزرگانی چون شمسیزاده و کمالی زنده میماند، بلکه بهعنوان بخشی از هویت فرهنگی استان، برای نسلهای آینده نیز معنا و ماندگاری پیدا میکند. این اقدامات میتواند گامی مؤثر در تبدیل شعر بومی به یک جریان پویا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر باشد.
در واقع، خودم را به نوعی راضی نمیکردم که این اشعار، به خصوص در مرحله ابتدایی به دنیای بیرون عرضه شوند؛ اما با اصرار دوستان و حمایتهای آنها تصمیم گرفتم که آثارم را به مرحله انتشار برسانم. واقعیت این است که برای شاعر محلیسرا همیشه مشکل است که شعرش با استقبال و درک لازم از سوی مخاطبان مواجه شود، زیرا شعر بومی گاهی در جامعه کنونی با همهگیری رسانههای جدید و تغییرات فرهنگی گاه بیمخاطب و غریب به نظر میآید. این مشکل به ویژه برای کسانی که از نظر مالی قادر به انتشار آثارشان نیستند، دشوارتر میشود.
چون جنس وبلاگنویسی این است که نمیتواند ادعای بیان سخن آخر را داشته باشد، به همین دلیل به روی خوانندگان باز میشود و حتی اگر کامنتها را داشته باشد دیگران میتوانند در فضاهای خودشان به نظر او پاسخ دهند. بهگزارش تسنیم، شهر گوگان از پایگاههای تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه با نام باقلوا بوده و با بیش از 100 سال قدمت موردپسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از بادام و گردو تهیه میشود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزههای متفاوت و فوق العادهای است. بیشک صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن به یکی از سودآورترین صنایع خدماتی جهان و اولویت اقتصادی بسیاری از کشورهاست. از این رو کارآفرینان صنعت گردشگری با طراحی و راهاندازی و مدیریت کسب و کارهای جدید نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ارزش آفرینی صنعت گردشگری دارند.
غزاله محمدی«غزاله محمدی»، بلاگر آشپزی گیلانی، با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور به آموزش و نمایش دستورهای غذایی سنتی و محلی میپردازد. محصولات طبیعی و ارگانیک و خدمات سلامتی مثل آب گرم و آبدرمانی میتوانند از تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی نهایت استفاده را ببرند. در این سالها با نگاه ویژهای به توسعه این فرهنگ پرداخته است تا جایی که در بعضی مناسبتها مثل هفته کتاب و کتابخوانی حجم زیادی از برنامهها به این مهم اختصاص مییابد ولی بهصورت ثابت هم در بعضی از برنامهها در تمام طول سال این مهم جایگاه دارد.
تعامل بالا و اعتماد مخاطبان به بلاگرهای معروف رشت و سایر شهرهای شمالی، آنها را به ابزار قدرتمندی برای تبلیغات برندهای محلی، محصولات ارگانیک، خدمات اقامتی و خوراکیهای خاص تبدیل کرده است. با انتخاب صحیح بلاگر مرتبط با حوزه کاری خودتان از پنل جریان، میتوانید پیام برندتان را به دست مخاطبان هدف برسانید و نرخ تبدیل را بهبود ببخشید. شمال کشور با موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد، طبیعت بکر و محبوبیت بالا بهعنوان مقصد گردشگری، بستری ایدهآل برای تبلیغات هدفمند برخی از صنایع و کسبوکارها است. در ادامه، انواع کسبوکارهایی را معرفی میکنیم که میتوانند از ظرفیت تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی بیشتر استفاده کنند. مجری رادیو و تلویزیون با کسب دانش اخلاق حرفهای و شناخت مسئولیتهای اخلاقی خود، میتواند در مسیری متعالی گام بردارد.
این سایت